Senin, 01 Januari 2018

Ketika Cinta Menyentap

kameraasusforselfie


Apakah kamu masih ingin bertahan dengan pasangan yang hanya berlandaskan cinta, tanpa ikatan yang sah?

Apakah kalian pernah mendengar pacaran bertahun-tahun lalu menikah, dan pernikahan itu hanya bertahan beberapa tahun saja.

Seperti dialog yang ucapkan oleh Samdul dalam hati,

“Bila aku tengok movie dan drama cinta, serta baca novel cinta, dalam tu seolah-olah menggambarkan bahawa cinta adalah segala-galanya, dapat tackle perempuan, satu kejayaan, dengan couple sebelum kahwin, satu kebanggaan dan lambang kehebatan.
Tapi, bila tengok sisi realiti, kadang, pelakon dan penyanyi lagu cinta ni, kehidupan realiti mereka berbeza dengan apa yang mereka sering laungkan”


Seperti yang di rasakan oleh Samdul, walaupun niatnya ingin serius dengan perempuan, tapi kandas di tengah jalan, dari 4 perempuan yang memiliki macam-macam alasan.

Sambil merenung diri, Samdul terkenang kisah silamnya yang telah clash lebih 3 kali. Sekarang, Siti Mutannajis adalah yang keempat.
“Kenapa, setiap aku memiliki pasangan, aku lebih banyak menangis kecewa berbanding bahagia?”


Air mata Samdul tiba-tiba mengalir. Tika itu, dia teringat pesan Omar, kawan yang paling dia benci sebab selalu tegur dia:
“Aku nggak pacaran tapi, aku bahagia. Aku tak perlu bazirkan air mata aku karana wanita. Kerana aku perlu gunakan air mata ini untuk cinta Allah…”


Bukannya jodoh kita itu adalah cerminan dari diri kita, jadi sibukkanlah diri ini dengan memperbaiki apa yang patut.

Sebenarnya berpacaran sebelum menikah itu mengasyikan atau hanya menghancurkan hidupku?

Novel ini cocok untuk para Remaja Zaman Now, KETIKA CINTA MENYENTAP, bukanlah novel cinta, tetapi sebuah novel tentang bagaimanna iblis menghancurkan manusia dengan cinta! Kritikan sosial terhadap realiti anak muda masa kini ini babak sedih, sentap, gembira, kelakar, hambar, insaf, tersentuh, semuanya terkandung dalam novel ini!



#readchallenge

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

6 Langkah Buat Kamu Yang Susah Tidur Di Malam Hari

Tidur malam adalah kebutuhan bagi badan untuk merehatkan seluruh organ tubuhnya setelah beraktivitas selama seharian penuh. Kebanyakan ...